System ocen okresowych pracowników SOOP – narzędzie zarządzania personalnego mające na celu motywacje, komunikację i wyłanianie osób szczególnie utalentowanych. Obecnie istnieje wiele odmian systemów ocen okresowych – ocena 180 najczęściej stosowana oraz oceny 360 stopni bardziej zaawansowane pod względem pozyskiwania informacji ich interpretacji w ogólnej ocenie i rozwoju pracownika.
Mała historia ocen okresowych w polskich organizacjach
Ocena okresowa powstała już bardzo dawno temu. Oceniano przydatność i poprawność pracy pracowników. Oceniał szef, właściciel, lider grupy. Oceniano w poszukiwaniu jednostek wyróżniających się do zajęcia stanowiska lidera, kierownika itp. W cenie zawsze były kwalifikacje, zdolności i wyniki jakie miał parawanik. Okres powojenny do lat 80 włącznie to niestety w wielu państwowych organizacjach odejście od oceny i wyróżnianie pracowników z innych pozamerytorycznych powodów. Duże przerosty zatrudnienia, niskie kwalifikacji pracowników i bardzo słaba jakość pracy.
SOOP – jej sformalizowana wersja weszła do zarządzania personalnego w naszym kraju stosunkowo niedawno bo w latach 90 tych i stanowiła bardzo rewolucyjne narzędzie gdzie oceniano pracowników. Głównym jej celem było weryfikowania pracowników dobrych, bardzo dobrych i słabych. Często używano oceny okresowej jako narzędzia weryfikacyjnego w procesach restrukturyzacji zatrudnienia. Narzędzie w wielu środowiskach nie zyskało większej aprobaty i uznania.
Dzisiaj nowoczesne organizacji stosują rozwiązania okresowych ocen dla celów:
- Rozwojowych i szkoleniowych
- Poprawy relacji i komunikacji
- Dla wyznaczania i rozmowy o celach zawodowych
- Dla motywacji, zachęcania do działania
- Wsparcie pracowania
Wiele organizacji nie używa obecnie słowa „ocena” z uwagi na jej mało motywacyjne skojarzenia a wprowadza nazwy typu: system rozmów rozwojowych, system rozmów okresowych, akademia rozwoju, itp.
Postępowanie podczas procesu oceny okresowej pracowników
System ocen okresowych to najczęściej proces realizowany wg poniższego schematu
- Ustalenie celów i konsekwencji soop – cele rozwojowe, komunikacyjne, weryfikacja. A konsekwencje personalne to przykładowo: awanse, podwyżki, procesy szkoleniowe, przemieszczenia pracowników, promocja do grupy talentów, zwolnienia, itp.
- Szkolenie kadry kierowniczej w zakresie systemu, jego celów, zasad, i psychologii prowadzenia rozmów z pracownikami
- Kampania informacyjna dla pracowników – możliwe szklenia, biuletyny informacyjne, rozmowy informacyjne itp.
- Organizacja procesu – wyznaczenie terminów, organizacji miejsca, sposobu raportowania, procedur związanych z oceną itp.
- Przygotowanie pracownika i przełożonego do rozmowy – formularze samooceny
- Rozmowy z pracownikami – to bardzo ważny element systemu – wiele komunikuje, motywuje i wyjaśnia – wymaga odpowiedniego podejścia i nastawiania przełożonego – dobrze wykonana rozmowa od strony formalnej wcale nie musi być rozwojowa lub motywacyjna – na to należy zwracać szczególną uwagę.
- Raportowani wyników – zależy od systemu i jego celów taki jest system tworzenia i agregowania informacji zarządczych w zakresie HRM. Obecnie wspomagamy się systemami raportowania elektronicznego
- Analiza wyników przez służby HR plus Menedżerowie
- Wróżenie ustaleń wynikających z ocen i rozmów
Elementy formularza oceny okresowej
Formularze dla ocen okresowych są bardzo różne co do ich zawartości i formy.
Obecnie dominują formularze elektroniczne z algorytmami raportowania, generowania informacji o progresie i wynikach z poprzednich ocen. Są skorelowane często z systemami MBO i dają raporty i zestawienia okresowe wyników efektywności pracy pracowania. Mamy również szereg raportów o rozwoju pracownika, szkoleniach, wyróżnieniach, aktywności, absencji itp. To pomaga często w rozmowie i planowaniu kolejnego okresu pracy.
Elementy formularza, które najczęściej dominują to:
- Informacje kadrowe o pracowniku
- Informacje organizacyjne dotyczące danej edycji oceny / rozmów
- Informacje o wyróżnieniach, odbytych kursach szkoleniach
- Wyniki samooceny w zakresie kompetencji
- Wyniki samooceny i propozycje w zakresie oceny kwalifikacji
- Wyniki oceny przełożonego wynikające z rozmowy z pracownikiem
- Wyniki oceny realizacji zadań – często moduł nazywany MBO
- Planowane działania rozwojowe / naprawcze / zmiany
- Planowane działania motywacyjne
- Planowane decyzje lub sugestie personalne
Rozmowa oceniająca
Rozmowa oceniająca / rozwojowa / coachingowa / mentorska – to zależy od celów i sposobu funkcjonowania narzędzia SOOP– rozmowa jest jednym z najważniejszych elementów. Jest trywializowanie lub wykonywanie proceduralnie jest dużym błędem motywacyjnym
Korzyści jakie daje dobrze wykonana rozmowa:
- komunikacja i relacja dwustronna – przełożony – podwładny
- możliwość pracy z emocjami, widoczne rekcje rozmówcy
- wyjaśnianie spraw, doprecyzowanie myśli,
- zadawanie pytań
- wspólne planowanie rozwoju
- praca mentorska
- praca coachingowa
Sugerowane punkty kluczowe rozmowy z pracownikiem.
- otwarcie rozmowy
- wyjaśnienie / przypomnienie celów rozmowy, jej zasad, korzyści
- poznanie oceny, oczekiwań pracownika
- przedstawienie oceny przełożonego – wyjaśnienie w sposób motywacyjny
- wspólne uzgodnienie działań, zmian, warunków motywacyjnych
- formalizacja – wypełnienie dokumentów
Częste błędy podczas rozmów to:
- brak właściwej atmosfery – szacunek, współpraca, komunikacja
- brak właściwych warunków do rozmowy – słaba organizacja
- presja czasu podczas rozmowy
- dominowanie jednej ze stron – szczególnie przełożonego
- brak rozmowy – prowadzenie monologu
- wykonanie rozmowy w formie przesłuchania i notowania odpowiedzi
- wrak kontroli nad emocjami – zarówno przełożony jak i pracownik
- nacisk z wypełnienie formularza z barkiem uwagi na rozmówcę / ocenianego
- brak zainteresowania pracownikiem, brak pozytywnego wzmocnienia i motywacji
System oceny 180 i 360 stopni
W ocenie pracowników mamy obecnie bardzo wiele narzędzi i systemów, które nas prowadzą przez ocenę lub w niej pomagają. Bywają organizację gdzie ocena jest doskonale prowadzona i daje fantastyczne wyniki choć nie ma formalnych systemów oceniania pracowników. Dwa bardzo typowe systemy oceny okresowej pracowników to:
Ocena 180 – (nazwa zwyczajowa) – w ocenie uczestniczą aktywnie dwie strony – przełożony i pracownik – oceniany. Ocena oczywiście jest wspomagana przez formalne informacje kadrowe, HR-owe. Jest to najbardziej typowa ocena okresowa
Ocena 360 stopni ( również nazwa zwyczajowa) – to rozszerzona forma oceny 180. W ocenie uczestniczy więcej niż dwoje uczestników. Najczęściej również ocenią:
- Współpracownicy
- Inni kierownicy i menedżerowie mający kontakt z pracownikiem
- Ocena służb personalnych HR
- Ocena klientów
- Ocena podwładnych (w przypadku menedżerów i liderów)
- Ocena między menedżerami – w zakresie współpracy ( dotyczy grupy menedżerskiej)
- Możliwa ocena zespołów / grup pracowników / komórek organizacyjnych
Ewolucja systemów oceny na rzecz rozwoju
Obecnie w nowoczesnych organizacjach – gdzie pracownik jest wartością – systemy oceny okresowej ewoluowany do zaawansowanych motywacyjnie systemów, sposobów współpracy i zarządzania wartościami. Często pojawiają się następujące formy:
- Systemy rozmów rozwojowych
- Systemy Rozwoju Kompetencji
- Akademie Rozwoju
Oraz wiele innych podobnych gdzie nacisk mamy na rozwój i motywację a nie na tworzenie rankingu i średnich ocen.
autor: Sebastian Trzaska
+48 501-528-506
e-mail: sebastian.trzaska(at)anacco.pl
POLECANE PROJEKTY DORADCZE







