Sebastian Trzaska

Motywacja Pracowników

„Ludzie wierzą, że aby osiągnąć sukces trzeba wstawać rano.
Otóż nie - trzeba wstawać w dobrym humorze”
Marcel Achard

Motywacja Pracowników

Sztuka i Techniki Motywacji Pracowników

CELE SZKOLENIA

  • psychologia działania motywacji,
  • czynniki kształtujące motywację,
  • co odbiera nam motywację,
  • motywacja zewnętrzna i motywacja wewnętrzna,
  • kultura organizacyjna jako motywacja,
  • lider i jego rola w procesie motywacji,
  • zmiany w organizacji a motywacja,

 

 

Dla kogo jest to szkolenie?
Sztuka  i techniki motywacji – to projekt dla kadry kierowniczej i osób pracujących jako liderzy w zespołach. Motywowanie pracowników jest dynamicznym i głębokim warsztatem w zakresie identyfikacji i zarządzania procesami motywacji. Wyjaśniamy zasady motywacji, jak odczuwamy motywację, co nas motywuje a co osłabia motywację. Praktyczne informacje w zakresie budowania motywacji w oparciu o wartości, kulturę organizacyjną, rolę menedżera, przywództwo i profesjonalną komunikację interpersonalną. Wiedza z zakresu psychologii, motywacji, organizacji i zarządzania. Szkolenie dedykowane dla menedżerów i specjalistów HR.  


Szkolenie 

Autorski program szkolenia

 

Motywacja – jak rozumiemy motywację

  • czym jest motywacja?
  • kiedy pojawia się motywacja?
  • kiedy motywacja znika? 
  • popularne teorie i zasady motywacji - ich praktyczne wykorzystanie,
  • dobre praktyki – które teorie motywacji mogą nam pomagać?
     

Czynniki motywacyjne w naszym życiu

  • identyfikacja obszarów motywacji i automotywacji,
  • źródła i akumulatory naszej motywacji,
  • złodzieje i destrukcja naszej motywacji,
  • jak identyfikować i wzmacniać obszary pozytywnej motywacji?
  • jak niwelować wpływ czynników odbierających motywację?
  • praca z kreatywnym i twórczym poszukiwaniem motywacji,
  • dobre praktyki – jak poznać swoją motywację? jak poznać motywację drugiej osoby?
     

Poziomy i głębia naszej motywacji  

  • motywacja zewnętrzna – środowiskowa, systemowa, organizacyjna,
  • motywacja wewnętrzna – postawy, poglądy, wartości,
  • jak efektywnie pracować nad motywacją zewnętrzną?
  • jak pracować nad budowaniem i rozwojem motywacji wewnętrznej?
  • dobre praktyki - jak zobaczyć i wykorzystać siłę motywacji wewnętrznej człowieka?
     

Motywacja systemowa

  • systemy motywacji płacowej, systemy premiowania i nagradzania,
  • motywacja rzeczowa, bonusy, przywileje – systemy kafeteryjne,
  • motywacja warunków i organizacji pracy,
  • polityka personalna świadomego rozwoju, poszukiwania talentów i kariery pracowników,
  • systemy motywacyjne dla menedżerów i liderów – rozwój przywództwa,
  • systemy motywacyjne zarządzania – karty wyników, MBO, Controlling,
  • dobre praktyki – kiedy motywacja systemowa działa sprawnie? Co może ją ograniczać?
     

Siła kultury organizacyjnej w tworzeniu motywacji

  • czym jest kultura organizacyjna?
  • jak działa pozytywna kultura motywacyjna? Co ją ukształtowało?
  • jak i kiedy powstają toksyczne kultury organizacyjne? Jak je zmieniać?
  • niebywała siła motywacji wynikająca ze zwyczajów, wartości, nawyków,
  • jak kształtuje się kultura organizacyjna?
  • w jakie sposób organizacja może kształtować kulturę organizacyjną?
  • czynnik niszczące kulturę organizacyjną i atmosferę motywacji, 
  • dobre praktyki – co należy wiedzieć aby wiedzieć i zarządzać kulturą organizacyjną?
     

Menedżer jako kluczowe ogniwo w motywacji  

  • przywództwo - czym jest? i dlaczego jest tak istotne w motywacji?
  • przywództwo sytuacyjne – nowoczesna i logiczna forma motywacji,
  • 10 zasad pracy nowoczesnego lidera w budowaniu motywacji,
  • menedżer jako źródło energii i zaangażowania zespołu,
  • kiedy menedżer jest toksyczny ?
  • kiedy menedżer jest niemotywacyjny?
  • kluczowe błędy w doborze menedżerów,
  • kluczowe błędy w motywowaniu menedżerów i liderów,
  • dobre praktyki – jak wybierać i jak motywować menedżerów?
     

Komunikacja i relacje w organizacji    

  • siła komunikacji interpersonalnej w budowaniu motywacji
  • relacje - czym są? jak powstają? jakie niosą korzyści i zagrożenia?
  • czym jest zaangażowanie w relacje - jak to rozumieć biznesowo w Organizacji?
  • komunikacja systemowa jak działa? (rozmowy oceniające i rozwojowe)
  • rola i efektywność szkoleń w organizacji – jak działamy komunikacyjnie i motywująco?
  • rola i efektywność zebrań, narad w organizacji – jak działamy komunikacyjnie i kiedy motywująco?
  • dobre praktyki: jak zbudować zasady komunikacji rozwijającej motywację?
     

Zmiana jako element koniczny w rozwoju i budowaniu motywacji

  • jak rozumieć zmianę w Organizacji i w życiu prywatnym?
  • na czym polega wychodzenie ze strefy komfortu?
  • kiedy motywacja jest szczególnie zagrożona podczas procesu zmiany?
  • jak utrzymać motywację do zmiany i podczas zmiany?
  • dobre praktyki: jak wykorzystać coaching i mentoring w procesie rozwoju, zmiany

Ocena Okresowa Pracowników

CELE SZKOLENIA

  • jakie są cele okresowego oceniania pracowników?
  • rodzaje systemów oceny okresowej
  • obszary personalne wykorzystania wyników oceny okresowej
  • kultura  organizacji a ocena pracowników
  • rola kadry kierowniczej w ocenie pracowników


Program autorski szkolenia

Dla kogo jest to szkolenie?
Program skierowany do menedżerów, kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, koordynatorów i liderów zespołów, menedżerów i specjalistów HR. Szkolenie dotyczy nowoczesnych systemów oceny okresowej. Jak prawidłowo zaprojektować i zarządzać systemem oceny, jak przygotować się do efektywnych rozmów z pracownikami.

 

Jakie mogą być  cele okresowego oceniania pracowników?

  • jak osiągnąć cel rozwoju kwalifikacji i wiedzy pracowników?
  • w jaki sposób ocena okresowa rozwija wartości, poglądy i postawy pracowników?
  • kiedy system będzie motywował do aktywności zawodowej i rozwoju?
  • w jaki sposób ocen okresowa może wpłynąć na efektywność całego zespołu?
  • w jaki sposób oceny okresowe wspierają systemy zarządzania przez cele MBO?
     

Rodzaje systemów oceniania okresowego - plusy, wady, dobre rekomendacje,

  • systemy nieformalne - jak działają i co stanowi o ich skuteczności? 
  • systemy typu 180 – przełożony – pracownik
  • systemy typu 360 – wiele źródeł oceny
  • ocena okresowe  typu: assessment center – kiedy i dla kogo?
  • ocena wg specjalnych narzędzi psychologicznych – testy, badania
  • oceny z wykorzystaniem narzędzi organizacyjnych i finansowych – wyniki MBO

 

Co decyduje o tym jak działa ocena okresowa pracowników?

  • kiedy ocena okresowa ma charakter negatywny – kiedy może to być mobing?
  • kiedy ocena okresowa ma charakter kontrolny i weryfikacyjny?
  • kiedy ocena okresowa jest rozwojowa i motywacyjna?
  • kiedy ocena okresowa poprawi współpracę i wewnętrzne nastroje?
  • kiedy ocena rozwija zarządzania i współpracę zespołową?
  • kiedy ocena poprawi  wyniki ekonomiczne i finansowe?
  • od czego może zależeć wybór  rodzaju systemu oceniania?

 

Obszary personalne wykorzystania wyników oceny okresowej

  • procesy rekrutacji, adaptacji, wdrażania pracowników,
  • budowanie nowych relacji zespołowych,
  • rozwój umiejętności lidera,
  • rozwój osobisty, rozwój zespołów,
  • systemy  motywacji w tym motywacji płacowej,
  • systemy awansu i alokacji zawodowej,
  • coaching i mentoring  w zespołach,
  • kreowanie wartości i kultury organizacyjnej,

 

Kluczowe czynniki powodzenia projektu

  • zwyczaje i kultura organizacyjna,
  • kwalifikacje i motywacja kadry kierowniczej,
  • poziom rozwoju systemów personalnych (HRM)
  • komunikacja i współpraca zespołowa
  • rodzaj i elementy systemów,

 

Rozmowa rozwojowa z pracownikiem

CELE SZKOLENIA

  • na czym  polega skuteczność rozmów?
  • czym jest  zaufanie, dobre relacje, budowanie kontaktu?
  • jak powinna  wyglądać  rozmowa  rozwojowa?
  • jak przeprowadzić skuteczne delegowanie?
  • czym jest  rozmowa coachingowa?
  • jak jest realizowany mentoring?
  • w jaki sposób prowadzić rozmowę oceniającą

 

Dla kogo jest to szkolenie?
Program skierowany do menedżerów, kadry kierowniczej średniego i wyższego szczebla, koordynatorów i liderów zespołów. Szkolenie rozwojowe - szczegółowe omówienie technik i zasad rozmów z pracownikami. Rozmowy delegujące, oceniające, rozmowy informacyjne i rozwojowe.

 

Szkolenie 

Autorski program szkolenia

 

Rozmowy delegujące

  • Czym jest nowoczesne delegowanie i zarządzanie przez cele,
  • Jak określamy zadanie,
  • Czym są wskaźniki opisujące zadanie,
  • Co jest celem rozmowy delegującej,
  • Jak przygotować się do tej rozmowy,
  • Etapy procesu delegowania? Rola pracownika i rola przełożonego,
  • Jak przekazywać zadania w sposób zrozumiały i klarowny? Ważne zasady,
  • W jaki sposób zaangażować pracownika? - Aktywne słuchanie,
  • Kiedy wdrażać partycypację w ustalaniu zadań? Na jakim szczeblu,
  • Jak motywować pracownika do zadawania pytań,
  • Dostosowanie stylu rozmowy do kompetencji pracownika,
  • Jak koordynować realizację zadań? Jak utrzymać motywację do ich realizacji,
  • Cenne uwagi pracownika – jak rozmawiać o krytycznych uwagach dotyczących zadania,


Rozmowy oceniające

  • Czym jest ocena zawodowa ? na czym polega,
  • Funkcje rozmowy oceniającej (stymulująca, korygująca, inspirująca, sprawdzająca),
  • Etapy i przygotowanie do rozmowy oceniającej,
  • Co powinien przygotować przełożony? A co powinien przygotować pracownik,
  • Jakie są elementy skutecznej rozmowy oceniającej,
  • Dlaczego ważna jest atmosfera zaufania i jak ją budować,
  • Co zrobić aby zmniejszyć lub zniwelować stres pracownika,
  • Co zrobić aby zaktywizować pracownika w rozmowie,
  • Jak wyzwalać inicjatywę i kreatywność obydwu stron rozmowy,
  • Jak czytelnie przedstawiać argumenty? Jak budować porozumienie i współpracę,
  • W jaki sposób mówić o błędach,
  • Dlaczego warto mówić o obszarach wymagających rozwoju a nie o słabych stronach,
  • Umiejętność motywującej krytyki,
  • Jak rozmową stymulować pracownika do lepszej i efektywniejszej pracy,
  • Sposoby wypracowania wspólnego rozwiązania problemu,
  • Najczęściej popełniane błędy podczas rozmów.


Rozmowy rozwojowe – coaching i mentoring

  • Jak przygotować się do rozmowy z pracownikiem,
  • Analiza zachowań, potrzeb, motywacji pracownika,
  • Gdzie i kiedy przeprowadzać rozmowę rozwojową,
  • Jak stymulować pracownika do rozwoju,
  • Jak wzbudzać w pracownikach potrzebę samorealizacji,
  • Jak komunikować pracownikowi co posiada, a co powinien rozwijać,
  • Coaching – jak pomóc pracownikowi odkryć swoje kompetencje i umiejętności,
  • Od zadawania pytań do działania,
  • Wypalenie zawodowe – jak stymulować rozwój pracownika i motywację,
  • Rozmowy mające charakter motywacyjny,
  • Zmiana w Organizacji – jak przeprowadzić pracowników przez proces zmian.


Trudne rozmowy

  • Jak rozwiązywać konflikty miedzy pracownikami,
  • Opór wśród pracowników – jak go pokonać,
  • Lider grupy niezadowolonych – jak dojść do porozumienia,
  • Plotki i pomówienia – jak ustrzec się przed nimi,
  • W jaki sposób uwarunkowania społeczne, kulturowe wpływają na zachowania i pojmowanie rzeczywistości pracownika,
  • Stres w pracy – poziom pozytywny, kreatywny – obszary negatywne – radzenie sobie ze stresem,
  • Elementy osobiste w rozmowach zawodowych,
  • Nieprawidłowe wykonanie zadań – jak mówić o błędach pracownika,
  • Konieczność zmian – jak poinformować pracownika o przeniesieniu na niższe stanowisko,
  • Trudna sztuka rozstania – jak zgodnie zakończyć współpracą.

Akademia Rozwoju w Organizacji

Cele Szkolenia

  • czym jest idea akademii rozwoju?
  • czym jest akademia rozwoju menedżerów i liderów?
  • elementy akademii rozwoju,
  • pomiar  efektywności projektu,
  • warunki wprowadzanie projektu,
  • komunikacja i motywacja w projekcie,
  • wartości organizacyjne i kultura organizacyjna,
  • rola liderów – ich wiedza i motywacja,
  • coaching i mentoring w projekcie,

 

Szkolenie ma charakter projektowy  i dotyczy bardzo szerokiego zakresu wiedzy personalnej i zarządczej. Jest dedykowane dla właścicieli firm, zarządów, szefów personach oraz specjalistów ds. aktywnego rozwoju w organizacji. Rozwoju w obszarach komunikacji, efektywności współpracy zespołowej, budowanie wiedzy, współpracy, zaufania, dynamiki rozwoju, przywództwa, itp.

Szkolenie pokazuje w jaki sposób ewaluuje zarządzanie rozwojem, szkoleniami, ocena pracowników, systemy motywacyjne.  Od form dyrektywnych, nakazowych, regulaminowych  do motywacji wewnętrznej, indywidulnej  i coachingu.

szkolenie

program autorski 

 

 

Idea akademii rozwoju w Organizacji,

  • kto  i na jakich zasadach uczestniczy w akademii,
  • jaki jest czas i zasady działania akademii w organizacji?
  • jakie jest PR  i motywacja  do uczestnictwa?
  • korzyści dla pracodawcy, organizacji, wyników biznesowych
  • korzyści dla efektywności pracowników, zespołów, liderów
  • czym różni się akademia rozwoju od tradycyjnych systemów szkoleniowych?
  • w jakie sposób jest wykorzystywana okresowa ocena ?
  • w jaki sposób są omawiane wyniki biznesowe MBO ?
  • kiedy akademia rozwoju jest elementem realizacji strategii firmy?
  • rodzaje akademii – tematyczne, menedżerskie, motywacyjne

 

Elementy projektu akademii rozwoju w Organizacji

  • cele jakie ma osiągać akademia,
  • kadra wewnętrznych trenerów, coachów, mentorów,
  • proces rekrutacji uczestników akademii,
  • specjalizacje, programy merytoryczne, zasady certyfikacji,
  • organizacja projektu po stronie HR, po stronie kadry kierowniczej,
  • PR projektu,
  • powiązanie projektu z czynnikami motywacyjnymi,

 

Pomiar efektywności projektu  akademii rozwoju

  • jak zmierzyć zmiany w wynikach biznesowych ( system MBO)?
  • jak zbadać i zmierzyć zmiany w postawach, motywacji, zaangażowaniu?
  • jak mierzyć zmiany efektywności zespołowej i współpracy?
  • jak zmierzyć zaangażowanie w realizację wartości organizacyjnych
  • jak mierzyć zmiany i skuteczność liderów i przywództwa
  • jak mierzyć zmiany w komunikacji interesownej
  • jak mierzymy wiedzę, kwalifikacje

 

Warunki wprowadzania projektu akademii rozwoju

  • rodzaj organizacji- tradycje, zwyczaje, nawyki ( aktualna kultura organizacyjna)
  • wiedza i przygotowanie specjalistów ds. zarządzania personalnego
  • możliwe wsparcie podczas projektowania, wdrażania i rozwoju projektu,
  • kwalifikacje kadry kierowniczej,
  • aktualne systemy motywacyjne,
  • komunikacja w organizacji,
  • poziom motywacji i współpracy wewnętrznej
  • wartości organizacyjne, wartości w pracy zespołowej, wartości indywidulne